fredag 18 juli 2014

Favorit bönor..

Bondbönan är min absoluta favorit böna. Den är så god i pajer, sallader eller bara som den är...( med lite smör till.) I dag ska jag rulla av vävarna som skyddat bönorna och börja skörda, kanske blir det en liten bönanrättning till helgen. Nu är det också sylta o safta tider. Jag har experimenterat med mycket olika smaker  och har hittat en hel del mycket goda kombinationer. Sirap att ringla över den hemmagjorda glassen eller en smakrik ost står även den i kylen. I år har jag för första gången gjort både saft och marmelad på Älgört, otroligt god!!! Tänk bara på om du äter blodförtunnande medel att det inte är något för dig.

I dag blir det även klövklippning o avmaskning på få/ lammen, sedan ska dom in i sommarhagen nr 4. Baggarna flyttar vi nästa vecka när deras nya hage är färdig. Grisarna skiljer vi åt i helgen dom har gått ihop länge med mamma men hon har hållit sig i så fint hull att det inte hastat. Nu börjar det brinna i knutarna så det inte blir någon tjyvbetäckning. Jag vet inte om det är helgerån men vi ska prova och göra färs på anka...återkommer om det :-) .

Ankor och lite höns.

Snart börjar dom här godingarna mogna. Vi älskar havtorn!


I morgon blir det nässel plock...
Önskar alla en go fredag!