söndag 30 januari 2011

Solsken!

Nu ligger mina fröer och väntar på att bli hämtade! Det blir som julafton att äntligen så , och sedan få se dom titta fram en efter en. Så här kan jag tänka mej att ha det, en härlig bild från Sofiero.

  
                                    Vi kommer också att använda oss av odlings limpor:

Första skiktet: ca 50 cm, med ris och kvistar (går bra med hallonris och liknande).
Andra skiktet: ca 20 cm, består av ex. grästorvor, ogrästuvor och tjocka växtstjälkar.
Tredje skiktet: ca 20 cm finare avfall som gräsklipp, ogräsrens och löv.
Fjärde skiktet: ca 15 cm nedbruten kompost.
Femte skiktet: ca 10 cm vanlig trädgårdsjord.



Jag har redan börjat fantisera om min egen majs och färsk potatis, inte för att tala om mina amerikanska blåbär.Trädgårds rundan kommer att bli av i alla fall, hurra!!!  http://www.tradgardsrundan.nu/ . Det blir intensiva dagar, vi vill hinna med så många besök som möjligt. Vi kommer också att ta en Österlen tur till sommaren. Åbergsträdgård  http://www.abergsgarden.nu/  blir en av dom vi kommer att besöka och givetvis Mandelmannsträdgård  http://www.mandelmanns.se/ . Vi har börjat inventera alla växthusdelar vi samlat under en tid och fortsätter med att köpa på oss gamla fönster.



Denna har Simon Irvine ritat och den påminner lite om hur vår blomsterträdgård ska se ut, inte så stram men formen är rätt. I går var jag i Våxtorp på deras öppethus. Det blev lite vackra band inhandlade . Mycket trevlig tillställning som vanligt. Det serverades goda soppor och hemma gjorda kakor i långa banor.


Nu ska jag ut och fortsätta med betongverkstaden.

Ha en härlig Dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar