onsdag 1 december 2010

1:a december.

I måndags var det ingen rolig dag. Vi fick ta bort ett av våra får..Bärne eller Bleknos som vi oftast kallade honom. Urinsten med påföljd brusten blåsa,det gick så fort,in och röntga och ultraljuda sen var det inget att diskutera..Morgonen innan och halva dagen var han lika pigg som dom andra,busade och bockade i snön. Sen tog det slut.. Jag är iallafall glad att vi åkte in till vet. så han slapp lida för länge. Tack för all hjälp snälla Eva. Det är tydligen mycket ovanligt med urinsten på så unga djur,och vi har skickat stenen för analys. Dom andra mår tack och lov bra och hästarna är mycket livliga i hagen av den höga luften,sprätter och sprattlar fast dom inte borde.. Hönsen vägrar att gå ut så dom får man gulla lite extra med. Vi serverar dom lite extra gott grönfoder i form av torkade nässlor vi plockat i sommras. På vinter ger vi också B-vitamin dom verkar få bättre aptit av det vilket gör att dom äter och håller värmen bättre,annars går dom bara i hönshuset och skrotar. Fåren ska också få nässlor men vi har även torkat sly som dom tycker är gourmet mat. I lördags var jag på kurs hos Anna Leibel, florist  http://www.annaleibel.se/  och med butiken ( eller mammas butik om vi ska vara noggranna ) Sofieros blomster och trädgårdshandel. Det gav en otrolig kick och nytändning,så jag åkte rakavägen hem och band 6 kransar till!! Jag ska dit igen och det ska bli fantastiskt roligt. Nu närmar sej söndag och öppethus med stormsteg,och jag jobbar på med alla kransar och arangemang. Just nu har jag fått en förkärlek till granar i alla möjliga former. Hoppas att alla andra kan se det jag ser i dom..På söndag kommer även ett företag hit som stöper ljus och har försäljning. Sassagårdens stall ljus. Det passar ju också utomordenligt bra till jul!! Hon håller även stöpkurser, så passa på medan hon är här och boka tider. Marie kommer med sina fina smycken. MYCET vackra och tänk en sådan fin julklapp. Marie kommer även att sitta och låta dej göra ditt eget armband om du vill. I natt hade vi 13 minus grader och det där grävandet i trädgården får nog vänta länge än..Å jag är så sugen att få plantera alla mina träd..som jag inte har ännu...men dom kommer! Nu får jag gå ut och hälla på varm vatten till alla djuren så det inte fryser i tunnorna,många glömmer vattnet vintertid men det är minst lika viktigt nu.


Ha en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar